2017. április 27. 17:57 - HDR Team

A HDR szent grálja

avagy a kezedbe adom a győzelem kulcsát

blog_03_02-1024x595.jpg

Akkor most elárulom a HDR titkát.

Egy ember hegedűtokkal a kezében megszólít valakit az utcán: – Bocsánat, hogyan jutok el az Operába?
A másik végigméri, megakad a szeme a hegedűtokon és biztatóan azt mondja: – Gyakoroljon, sokat gyakoroljon!

Hát ennyi lett volna. Jó felkészülést mindenkinek! A versenyen találkozunk…

Na, jó, akkor vegyük kicsit komolyabban – persze ne túlságosan –, és vágjunk bele.

Talán nem tévedek, ha azt gondolom, hogy ezt az írásomat sokan vártátok, legalábbis az érdeklődésekből, a kérdésekből ez tükröződik. Engedtessék meg nekem, hogy magamon keresztül avassalak be Titeket a HDR titkaiba. Kezdjük akkor a lényeggel:

Utálok futni!

Meglepődtél, igaz? Itt van egy faszi, aki futóversenyt szervez és utál futni. Remek. Sajnos ez tény, nem tudok mit kezdeni vele. Egy iszonyat unalmas tevékenységnek tartom. Sosem szerettem. Amikor futottam, a futás csak eszköz volt, nem cél. Kiegészítés, alapozás a harcművészetekhez, kondi megőrzési és hasonló nyalánkságok miatt. Soha nem magáért a futásért, ahogy az igazi futók teszik, akiket nagyon tisztelek ezért. Is.

Elcsépelt közhely, de sajnos igaz: a futás az alapja minden sportnak. Nem tudod elkerülni. Muszáj. Kell. Kötelező. Így én sem kerülhettem el. Próbálkoztam mindennel: zene hallgatás, befelé fordulás, mozgás közbeni meditáció, a monotonitás általi megvilágosodással elért zen állapot. Mind bejött egy kicsit és enyhítette a futás közbeni dögunalmat. Na jó, megvilágosodni nem sikerült, de egészen jól belejöttem a futásba. Főleg a zene működik nálam. Az áttörés ott jött, amikor sok-sok éve, valamikor Róma bukása és a honfoglalás között, rájöttem, hogy nem kell folyamatosan futni, meg lehet törni a monoton mozgást. Fekvőtámasz, tolódzkodás, fel- és leugrálás bárhova, húzódzkodás, négyütemű fekvőtámasz és bármi, amivel szívathatja magát az ember pluszban, és persze a négylábú társaság külön dob a dolgon. Nem ragozom. Amikor megláttam az első akadálypályás futásos videót, tudtam, hogy az az én világom. Kihívás, szívás, mocsok, önmagam legyőzése. A kézzel fogható élő Rock N’ Roll. Örökké tartó szerelem lett. Igen-igen, több szerelmem van. Ott vannak a kutyák is…

blog_03_04-966x1024.jpg

Akcióban a HDR zárkörű teszt versenyén, Roninnal

Neked könnyű. Ne viccelj…

Egy levélből idéznék, amit nemrégen kaptam:

„Adj tanácsot egy olyan embernek, aki nem tud futni, sőt rossz a kondija és elérhetetlen cél számára, hogy lefusson 6 km-t. Könnyű neked, hiszen Spartanokat futsz, katona voltál, kemény vagy. De mihez kezdjek én vagy a hozzám hasonlók…”

Nyilván köpni nyelni nem tudtam az elolvasás után, tekintve, hogy tudom az igazságot magamról… Azt vallom, nincs kemény ember vagy erős. Mindig csak keményebb vagy erősebb, nálunk.

Azt hiszed én mindig ilyen voltam mint most? A francokat. Megkíméllek a részletektől,nem írok összeszorított fogakról, futás közbeni rosszullétről… Igen, bizony volt, hogy a róka is kiugrott és nem a bokorból, hanem a bokorba… Nem mesélek az edzőtábori „Nem bírom tovább feladom haza megyek” hangulatról sem. De soha nem adtam fel, még akkor sem, ha azt gondoltam fel kellene, mert az a kényelmes. Valahogyan mindig összeszedtem magam és mentem előre. Volt idő, amikor 2 km után meg kellett állnom, olyan rosszul voltam, azt hittem ott ásnak el. Volt idő, amikor 5 km lefutása teljesíthetetlen célt jelentett számomra. Egy dolgot viszont mindig tudtam, hogy meg akarom csinálni. Ha elesel hétszer, áll fej nyolcszor! Vonzott az olyan kihívás, ahol a határaimat feszegethettem. Amikor először letudtam futni a bűvös 5 k-t elképesztő örömet éreztem. Legyőztem magamat, enyém volt a világ. Ahogy elmúlt a fájdalom, 10 lett a cél. A rekordom eddig 18,8 km Spartan Super, idén neveztünk a Beast futamára. Várhatóan 25 k felett lesz a vége 30 akadállyal, a lengyel Tátrában. A „Mi a francot keresek én itt? Hülye vagy? Ezért még fizettél is!” érzés garantált.

Mindezt csak azért mondtam el, mert talán jobban megérted a HDR filozófiáját.

De miért szívatja magát az ember?

Mert a könnyű utak nem vezetnek sehova. Szerintem. Amiért nem dolgozol meg, amiért nem szenvedsz, az olyan súlytalan – legalábbis számomra. Amiért viszont szenvedned kell, harcolnod, odapakolnod magad, az már igen! Annak van értéke. Hat a jellemre, építi, erőt merítesz belőle a hétköznapi életben. Ha legyőzted a saját lustaságod és képes voltál elmenni futni -5 fokban, hóesésben, ha sárosan öledben a kutyáddal felmásztál egy akadályra, vajon ki állhatja az utad ha hétköznapi problémákat kell megoldani?

A HDR üzenete nem az, hogy mit mutat a másik órája. A lényeg, hogy önmagadon hogyan kerekedsz felül. A saját határaidat kitolni az számít. Lehet, hogy valakinek a Base távja könnyed bemelegítés a Wild előtt, neked életed legnagyobb kihívása, ahogy nekem is az volt az első Margitsziget köröm. Nem véletlenül nincsen szintidő a HDR-en. Magadhoz kell mérned a kihívást. Önmagadat fogod legyőzni, senki mást. A mai önmagad erősebb és keményebb, mint a tegnapi.

És hol van ebben a kutya?

Teljesen jogos a kritika. Amit eddig leírtam lehetne bármilyen akadálypályás futással vagy egyéb kihívást jelentő versennyel kapcsolatos blogban. Igaz.

Neked, mint kutyásnak nem kell magyaráznom mit tesznek hozzá az életünkhöz. Nem kell ecsetelnem a szőrterápia előnyeit. Hány nehéz percen segített át a kedvenced, amikor hazaértél fáradtan a munkából, olyan feszülten, hogy a szomszéd fejét tudtad volna letépni, a főnöködéről nem is beszélve. És elég volt egy önzetlen odabújás, egy csaholás, egy „végre hazajöttél” örömtánc és minden feszültséged, idegességed egy csapásra elmúlt. Ismerős? Persze.

blog_03_01-1024x541.jpg

Pillanatkép az afganisztáni “kalandból” (Fotó: Varga Erika)

Volt egy eset amikor Afganisztánban felraktam Ronint egy magas teherautó platóra. Ölbe vettem, felraktam, na idáig még jók is voltunk, de utána nekem is fel kellett másznom… Felmásztam, de a rohadék repeszállóm beakadt valamibe, úgy meghúztam a hátam, azt hittem ott pisilek be a gyönyörtől. A platón voltam ugyan, de seggre ültem a fájdalomtól. Az ördög fattya meg odajött, érezte, hogy szarban vagyok. Önmagát meghazudtolva nyugodtan hozzám bújt, az arcomhoz rakta a fejét. Szerintem nem kell mondanom mit éreztem. Ahogy rájött, hogy túlélem az esetet, azonnal munka módra váltott, és elkezdett robbanóanyagot keresni. De az a pillanat köztem meg az ütődött mali között…

Szeretném, ha ezt az érzést, na nem azt, hogy beáll a hátad egy a jó ég tudja hány kilós repeszálló mellényben, hanem a közös élményt a kutyával minél többen tapasztalnák meg. Azt, amikor valamit legyőztök, megoldotok csak te és a kutya.

Na most már tényleg elárulnád hogyan kell felkészülni a HDR-re?

Persze. Futás ügyben nem adnék tanácsot. Nálam jobban hozzáértő emberek sok-sok jó cikket írtak már a témában. Ma, amikor az OCR versenyek virágkorukat élik, szintén nem nagyon kell nekem arról írnom, hogyan kell rájuk felkészülni. Majd minden jobb edzőteremben találsz erre szabott edzést. Valamint a crossfit termek és street workout pályák is örvendetes módon szaporodnak. A lényeg, tudj dolgozni a saját testeddel, súlyoddal. A kulcsszó: funkcionális edzés.

A mi helyzetünk kicsit összetettebb mint egy sima OCR futóé. Ott a te kondid, ott a kutyáé, és még párban is vagytok. Akkor mit tegyetek? Egyszerű: kezdjetek együtt futni. Jó-jó tudom! Nem mondtam újat. Nem az a lényeg, hogy kezdjetek, hanem hogy hogyan kezdjétek. Először is keress egy kutyaiskolát. Hogy mi köze a futásnak a kutyasulihoz? A kutyasuli foglalkozásai megadják azt az alapot, amire később tudod építeni a futást. Hidd el, könnyebb, egyszerűbb és főleg élvezetesebb egy fegyelmezettebb, tanultabb, szocializáltabb kutyával futni, az együttélésről meg ne is beszéljünk.

Ugorjunk egyet. Már tudtok együtt futni. Vagyis megtanulta a kis drága, hogy nem megy eléd, nem fut be a lábad közé, nem buktat el, mert ugyan vicces neki ahogyan te orra esel és utána rád mászhat, de számodra koránt sem az. Nem pisil-kakil futás közben, eszébe sem jut, többek között azért sem, mert te a sportolás előtt gondosan megsétáltattad. Nem oldalra húz ki, hanem előre megy, irány az ég alja. Igen, eltaláltad. Ahhoz, hogy ezt megtanuljátok szintén a kutyasuliban tudsz segítséget kérni. Meg fogsz lepődni milyen gyorsan és könnyen tanul meg a kutyád veled futni. Pár jutalomfalat, kis motiváció és máris menni fog. Többek között azért, mert elárulok egy titkot, amit még bizonyára soha sem hallottál: a kutyák imádnak futni. A szeretett kétlábúval futni pedig különösen. Bármilyen fura, de a kutyád is edzettebb, egészségesebb lesz a futástól akárcsak te.

Jó, tudunk együtt futni, de ez még nem a HDR! Hogyan tovább?

Hát nehezen…a fenéket, könnyen. Most mi van? Összezavartalak? Most jönnek a finom hangolások. Vagyis bele kell raknod olyan szitukba magatokat, amelyekhez hasonlóval a versenyen is fogtok találkozni. Ne-ne! Árokásó-gépet ne rendelj otthonra, mert 1. baromi drága lesz 2. a család nem fogja díjazni, hogy ahol a tuják voltak tegnap, az ma már csak egy vízzel teli gödör…

blog_03_03-1024x546.jpg

Így is készülhettek

De ettől még tudsz készülni. Menj le kutyába, kússzatok együtt. Guggolj a kutyád mellett, szükséged lesz rá… Keress padokat, ugorjatok fel-le, keress természetes akadályokat. Ha olyan szerencsés vagy mint én, és pont víz mellett élsz, ne félj belemenni, ússzatok együtt!

Fontos, hogy a kutya szokja meg azokat a mozdulatokat, szitukat amiket a versenyen is fogsz mellette csinálni. Nem csak mellette, vele. Kezd el szoktatni ahhoz, hogy ölbe fogod venni, felrakni és leemelni valahonnan. Legyél kreatív, engedd el a fantáziádat, nézd meg a versenyen készült filmeket. De nagyon fontos, hogy mindig tartsd szem előtt a testi épségeteket. Ami a versenyen szabály, legyen az edzés alatt is az! Vagyis ne vállalj felesleges kockázatot, és főleg ne kényszerítsd olyanba őt, ami neki nem jó. Azt pedig neked kell felismerned hol segít egy emelés, egy dicséret, egy hívó szó, és hol vannak a határai. Ne feledd, sokszor helyette is te döntesz!

 blog_03_06-1024x682.jpg

HDR falka - Sopron edzés közben

Amikor nézem a Falkák felkészülési videóit, képeit nem is tudom miért írom le ezeket az edzési tanácsokat. Olyan sokan, olyan szépen magatoktól kitaláltátok ezeket a gyakorlatokat, hogy csak gratulálni tudok!

blog_03_05-1024x682.jpg

HDR falka - Sopron edzés közben

Akkor hogyan is szólnak a HDR győzelem összetevői? Összefoglalva, röviden:

Első: Akard!
Második: Eddzél!
Harmadik: Váljatok párossá, eddzetek együtt!
Negyedik a legfontosabb: Érezzétek jól magatokat!

Ha ezek szerint készülsz, győzni fogsz. A legjobb időt nem garantálom, de azt, hogy megszerzed a legértékesebb győzelmet a világon, azt igen. Az önmagad felett aratott győzelmet.

A legfontosabbhoz, a negyedikhez pedig annyit, ha a versenyközben nem is fogod, a célban már biztosan jól érzed majd magad. Amikor nyakadba lesz az érem értelmet nyer a szlogen:

Hat láb, két szív, egy büszkeség

Jó felkészülést mindenkinek, a pályán találkozunk.

 Írta: Púza András

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kutyakemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr5612622029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása